Geen onderdeel van een categorie

Coronacrisis: 11 belangrijke tips om mentaal fit en kalm te blijven

By 20 maart 2020 maart 30th, 2020 No Comments

Coronacrisis: 11 belangrijke tips om mentaal fit en kalm te blijven

We beginnen deze blog door allereerst alle mensen te bedanken die zich momenteel hard inzetten om het coronavirus te bestrijden. Jullie zijn ware helden. De belangrijkste manier om die mensen te ondersteunen is door thuis te blijven en minder besmettingen te veroorzaken. Gelukkig houden veel zich hieraan, maar van een levendig bestaan naar plotseling de hele dag thuis zitten kan een aanslag zijn op je mentale gezondheid. Daarom 11 belangrijke tips om deze periode doorheen te komen.

Tip 1. Ritme behouden

Het kan verleidelijk zijn om jezelf te laten gaan, aangezien je niet veel hoeft te doen of lekker vanaf huis kan werken. Een ritme houden blijft echter erg belangrijk. Zorg ervoor dat je doordeweeks zoveel mogelijk op dezelfde tijdstip naar bed gaat en ‘s ochtends opstaat. Houd je koffie- of lunchpauze zoals je dat normaal ook doet. Draag overdag kleding die je normaal ook draagt.

Als je vanuit huis moet werken, maak dan een vaste werkplek voor jezelf: dit bevordert je productiviteit. En probeer zoveel mogelijk je normale werktijden aan te houden. Heb je geen werk te doen? Maak dan een planning met een dagstructuur. Implementeer activiteiten waar je normaal niet aan toe kwam. Ga meer bewegen. Begin een boek te lezen. Pak een hobby op of ga iets nieuws leren.

Tip 2. Niet onnodig stressen

We bevinden ons in een situatie die we nooit eerder hebben meegemaakt. Het controleverlies dat we ervaren kan angst en stress geven. Het is menselijk om de aandacht op gevaren te leggen: dit komt vanuit ons overlevingsmechanisme. Dat kan echter doorslaan en leiden tot veel stress. Dat leidt weer tot een verhoogde afgifte van stresshormonen (zoals cortisol). Stresshormonen hebben een slechte invloed op ons afweersysteem, dus dat wil je absoluut niet hebben nu. Laat je dus niet leiden door angst of stress.

Als je alle maatregelen hebt genomen, leg je dan neer bij het feit dat je niet meer kunt doen. Je continu op de situatie fixeren lost niets op. Ook als je ondernemer bent en momenteel in onzekere tijden verkeerd, levert het niets op om te stressen: je kunt dan moeilijk in oplossingen of kansen denken. Richt je in plaats daarvan op de andere tips in deze blog, zodat je je hoofd koel kunt houden en vooruit kunt denken.

Tip 3. Vermijd schijncontrole

Veel mensen ervaren momenteel controleverlies: er gebeuren allerlei dingen waar we geen grip op hebben en er is nog geen einde in zicht. In dit soort gevallen proberen mensen schijncontrole te creëren: een actie waarmee men enige vorm van grip of controle denkt te krijgen, terwijl dat in realiteit niet zo is. Een voorbeeld daarvan is het hamsteren. Hierbij gaat men er vanuit dat er een tekort gaat ontstaan aan bepaalde producten, terwijl daar helemaal geen signalen van zijn. Door in te slaan creëren ze het schijngevoel dat ze voorbereid zijn. Dit soort gedragingen komen meestal voort uit irrationele gedachtes en angst. Dat is bijvoorbeeld wel duidelijk geworden bij de wc-rol hamsterende mensen. Naast dat het hamsteren nergens voor nodig is, staan ouderen, zieken en mensen met vitale beroepen ook nog eens vaak voor lege schappen.

Er zijn ook nog andere schijncontroles zoals mondkapjes: deze hebben met name zin als je het virus hebt en verspreiding wilt voorkomen. Daarnaast zijn bij lange na niet alle mondkapjes geschikt. Hoewel dat al vaker is benadrukt, creëert men hiermee een schijngevoel van veiligheid. Ondertussen ontstaan daar waar ze wél echt nodig zijn tekorten.

Probeer dus zoveel mogelijk schijngevoelens te vermijden: je houdt daarmee uiteindelijk juist een vicieuze cirkel van angst in stand, aangezien de gedragingen vanuit angst voortkomen. Volg enkel adviezen op met een correcte onderbouwing, welke vanuit het RIVM of via persconferenties worden gecommuniceerd.

Tip 4. Help anderen

Kijk eens of je voor kwetsbare mensen in de buurt boodschappen kunt doen. Of kunt oppassen op de kinderen van ouders met vitale beroepen. Door behulpzaam te zijn en bij te dragen tijdens de crisis, wekt dit positieve gevoelens op die bijdragen aan een beter psychologisch welbevinden.

Tip 5. Vermijd doemdenkers 

Op social media komen veel sensatie creërende berichten voorbij die vaak onwaarheden of onbewezen beweringen bevatten. Vaak zijn dat berichten die angst creëren waardoor mensen het weer doorsturen naar anderen. Je voedt hiermee onrust en angst. Verspil je energie en tijd niet aan dat soort dingen. Ook groepsappen waar allerlei sensatie volle berichten worden gedeeld kun je maar beter vermijden.

Tip 6. Bekijk de positieve kanten

Misschien een beetje gek: positieve kanten bekijken van een zeer vervelende situatie. Maar toch zijn die er wel voor de meeste mensen. We zijn noodgedwongen uit onze drukke werklevens gehaald. Dit biedt kansen om weer even tot rust te komen en nieuwe dingen te exploreren. Zo pakken veel mensen oude hobby’s op of lezen eindelijk weer eens een boek. Of brengen lekker tijd door met de familie en komen dichter bij elkaar.

Pak dus dingen op waar je normaal geen tijd voor had. Maak gebruik van deze periode en haal er iets positiefs uit voor jezelf.

Tip 7. Sociale contacten onderhouden

Sociale contacten hebben is een psychologische basisbehoefte. Je doet er goed aan om voorlopig fysiek contact te vermijden met je vrienden en familie, maar zorg er wel voor dat je contact met ze blijft houden. Bel elkaar vaker of ga bijvoorbeeld eens beeldbellen. Tegenwoordig kun je zelfs met meerdere personen tegelijk beeldbellen. Dat kan best leuk zijn.

Zorg er wel voor dat er niet continu over het coronavirus of de gevolgen ervan wordt gepraat.

Tip 8. Bewegen

Dat sporten een positief invloed heeft op onze gemoedstoestand is al eeuwen bekend. Onderschat daarom niet de kracht van een lekkere workout. Hoewel de sportscholen gesloten zijn, kun je nog veel andere dingen doen om in beweging te blijven. Zo zijn er online veel uitdagende workouts te vinden. Er verschijnen ook allerlei ‘fit challanges’ waarbij er iedere dag nieuwe workouts worden aangedragen. Je kunt ook een stukje gaan joggen of fietsen, zodat je ook wat frisse lucht kunt happen. Vermijd buiten uiteraard wel contact met anderen.

Tip 9. Gezond en gevarieerd eten

Wellicht een open deur, maar wel eentje die nogmaals benadrukt moet worden. Vooral nu is het erg belangrijk dat we goed eten, aangezien dat aanzienlijk kan bijdragen aan een beter werkend afweersysteem.

Gezond eten bevordert ook onze mentale staat. Je voelt je beter en fitter als je alle vitamines en mineralen op orde hebt. Daarnaast heeft het nog een ander voordeel: als je thuis werkt, beweeg je over het algemeen minder dan wanneer je op kantoor werkt. Hierdoor is de kans dat je aankomt groter, wat niet echt bevorderend is voor je humeur. Door goed te eten kun je dat voorkomen.

Zorg er dus voor dat je gevarieerd en gezond eet. Ga niet uit luiheid snacken. Je hebt nu wellicht juist meer tijd om lekkere gezonde maaltijden te maken. En vergeet niet om fruit en groente te eten.

Tip 10. Beperk de media 

In dergelijke situaties is de verleiding groot om continu de laatste nieuws te volgen. Je schiet daar echter niets mee op, behalve dat je waarschijnlijk de innerlijke onrust opvoert. Beperk het volgen van het nieuws tot maximaal drie keer per dag. Vaker naar het nieuws kijken leidt meestal niet tot nieuwe (relevante) informatie. Hoe meer je je ermee bezighoudt, des te meer je erop gefixeerd raakt.

Beperk je tevens tot betrouwbare bronnen zoals het RIVM of persconferenties vanuit de overheid. Laat de sensationele media links liggen.

Tip 11. Relativeer

Relativeren is een krachtige manier om rust te vinden in bepaalde situaties. Hoewel we in een vervelende toestand zitten, zijn er veel dingen waar we dankbaar voor kunnen zijn. Zo is het zorgsysteem erg goed in Nederland en is er vrij adequaat gereageerd op de uitbraak. Vergeleken met bijvoorbeeld Italië mogen we blij zijn met de toestand in Nederland. Je kunt het relativeren ook breder trekken: los van het coronavirus gebeuren er continu erge dingen op aarde. Zo sterven er iedere dag nog zo’n 8000 kinderen door honger.

Relativeren houdt niet in dat je je beter moet gaan voelen omdat een ander het slechter heeft, maar dat je jouw relatief goede situatie gaat waarderen en daardoor minder zorgen gaat maken.

Mentale ondersteuning met innovatieve supplementen

Klik op het gewenste product voor meer informatie

Mentale ondersteuning met innovatieve supplementen

Bestel

Leave a Reply