Geen onderdeel van een categorie

Snel starten met mediteren

By 17 september 2019 juli 14th, 2020 No Comments

Snel starten met mediteren

Het is altijd leuk om van anderen te horen dat ook zij graag mee willen helpen aan onze missie: iedereen helpen om de beste versie van hunzelf te worden. Deze week kregen we een inzending van Seyed, student geneeskunde en sinds kort begonnen met mediteren. Hij helpt graag een handje mee en stuurde ons zijn tips op. Dankjewel voor jouw bijdragen Seyed!

Mijn wondermiddel voor mentale rust

Ervaar je stress en heb je soms het idee dat je het leven niet bij kan houden? Maak je geen zorgen, je bent niet alleen. Een van de grootste stoorzenders onder hedendaagse studenten is de stress en onzekerheid ter gevolg van alle deadlines en verwachtingen die de wereld van je heeft. In een periode waarin ik zelf enorm genoodzaakt was om te leren ontspannen, kwam ik bij een methode uit om mijn ‘eigen neurologie’ te veranderen. Een methode die aanzienlijk de stress, angsten en zorgen verlaagt terwijl het de concentratie, motivatie en inspiratie verhoogt. Ik neem jullie mee in mijn ervaringen met meditatie en hoe de wetenschap mij overtuigd heeft van de werking.

Mijn naam is Seyed, geneeskunde student aan de VU in Amsterdam. Toen ik begon aan mijn studie maakte ik veel veranderingen mee en viel het vies tegen hoe soepel de studie ging, er was sprake van te veel veranderingen en te weinig steun van mijn nieuwe omgeving om het goed te kunnen doen op de universiteit.

Al gauw kwam ik erachter dat ik niet de enige ben die zoiets meemaakt: in de drukke wereld van vandaag vergeten we soms onszelf metaal te voeden door het brein rust te geven en even alles los te laten. Door de jaren heen is het al meerdere malen wetenschappelijk bewezen dat meditatie de cognitieve functies verbetert en de stress vermindert.

Hoe moet je mediteren?

Ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat er geen goed of fout bestaat bij het mediteren. Natuurlijk zijn er wel wat basisregels, maar buiten dat moet je vooral uitzoeken wat het beste voor jou werkt. Met het filmpje hieronder zou je al goed kunnen beginnen. Zorg er alleen voor dat je ergens bent waar je voor 15 minuten niet gestoord zult worden en leg je telefoon weg. Bekijk je het vanaf je telefoon, laad het filmpje dan eerst en zet het vervolgens in vliegtuigmodus.

Voordat we beginnen, een paar misconcepties:

  • Meditatie moet in een bepaalde houding: dit is niet waar! Mediteren kan je het beste doen in de houding waar jij het meest comfortabel in bent.
  • Je mag aan niets denken als je mediteert: een belangrijke factor is juist het bewust worden van sensaties zonder beoordeling, warmte/kou, tintelingen en je ademhaling.
  • Meditatie moet lang duren: meditatie hoeft zeker niet lang te duren. Tien tot vijftien minuten kan al een enorm verschil maken in jouw hoofd.

Hoe haal jij het meeste uit jezelf? Mail jouw tip of ervaring naar info@braincaps.nl en wie weet sta jij binnenkort hier!