Geen onderdeel van een categorie

5 Manieren om een burnout te voorkomen

By 17 september 2019 juli 14th, 2020 No Comments

5 Manieren om een burnout te voorkomen

Steeds harder werken en meer willen presteren, want alleen met bloed, zweet en tranen kom je er. Mooi, je bent een gepassioneerde harde werker en wilt succesvol worden in wat je doet, maar een burnout zit vaak op de loer (en komt onverwachts).

Wij hebben voor je uitgezocht wat de drukste mensen op aarde doen om een burnout te voorkomen. Probeer deze week al met 1 tip te beginnen, want voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

1. Ken je breekpunt en neem actie

De meeste mensen voelen wel aan wanneer het te veel begint te worden, maar gaan vaak door onder het motto van ”het hoort erbij”. Erken het moment dat het je te veel wordt en neem voor jezelf een dag vrij waarop je helemaal niets doet, of alleen maar leuke activiteiten onderneemt. Gevoelsmatig kan dit moeilijk zijn vanwege je ”hard werken” mentaliteit, maar besef dat je met een frisse geest veel productiever en creatiever kan zijn.

2. Voldoende slapen

Ja, dit heb je natuurlijk al van duizenden expert gehoord. Ondanks dat de meeste mensen wel weten hoe belangrijk het is, zijn ze er toch vaak nalatig in. Als je iemand bent die vaak pas laat naar bed gaat, plan dan eens van te voren in dat je bijvoorbeeld om 22:00 al in bed moet liggen, eventueel nog een boekje kan lezen, en vervolgens gaat slapen. En geen telefoon in je hand, want dan breek je de melatonine in je lichaam af.

3. Intensief sporten voor de neurotransmitters

Wij mensen horen van nature in beweging te zijn. Tegenwoordig zitten we echter alleen maar op een stoel, althans de meesten van ons. Intensief sporten stimuleert de afgifte van neurotransmitters (stoffen in de hersenen) die je energiek en euforisch laten voelen. Laat dit nou net de neurotransmitters zijn die uit balans zijn bij mensen met een burnout. Oftewel: kies een sport uit die jij leuk vindt en beoefen deze minimaal drie keer per week!

4. Work-life balance

Een gezonde balans tussen werk en vrije tijd is erg belangrijk. Om stress (en uiteindelijk een burnout) te voorkomen is het belangrijk om je werk volledig achter je te laten wanneer je thuiskomt. Soms kan dat echter lastig zijn. Zoek daarom een activiteit waarmee jij je gedachtes op iets anders kunt richten. Enkele suggesties: sporten, een serie kijken of mediteren. Benieuwd hoe je makkelijk kunt starten met mediteren? Lees onze blog daarover!

5. Gezond eten

De meeste mensen die druk zijn kiezen voor de snelle, vaak ongezonde maaltijden. Eén of twee keer is geen probleem, maar als dit vaker gebeurt kun je bepaalde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen tekort komen. Dat kan weer leiden vermoeidheid waardoor je je werk niet goed kunt doen, wat kan bijdragen aan het ontstaan van een burnout.

6. Je werk en/of werkomgeving evalueren

Dit is een lastige, maar soms kan het ook aan je werk of aan een toxische werkomgeving liggen. Je moet plezier uit je werk kunnen halen. Dit betekent niet per se dat alle activiteiten op je werk leuk moeten zijn, maar dat je onder de streep wel plezier eruit haalt. Anderzijds kun je je werk wel leuk vinden, maar heb je soms een toxische werkomgeving. Een slechte relatie met je leidinggevende, veel werkdruk terwijl je er nog niet zolang werkt en geen collega’s waarmee je het kan vinden; enkele voorbeelden.

Ben je erachter gekomen dat je geen plezier meer uit je werk haalt? Kap er dan mee, zo simpel is dat. Toxische werkomgeving? Probeer het bespreekbaar te maken indien mogelijk, en als er niets aan veranderd kan worden: kap er mee.

7. Leer ”Nee” te zeggen

Het is belangrijk om af en toe ”Nee” te zeggen wanneer iemand iets van je vraagt. Overal ”Ja” op zeggen en vervolgens erachter komen dat je te veel hooi op je vork hebt genomen kan veel druk op je uitoefenen. Je wilt niemand tekort doen en je denkt ”beloofd is beloofd”. Besef echter dat het belangrijk is dat je voldoende ruimte hebt in je hoofd. Zie het als een laptop: wanneer te veel programma’s en tabbladen open staan, gaat je laptop trager lopen en soms zelfs vastlopen. Hetzelfde gebeurt ook wanneer overal ”Ja” op zegt en je brein overvol raakt.